Sursa articol: parintimoderni.ro
Fără doar și poate, presiunea de a obține performanțe școlare deosebite la Limba și Literatura Română, care atârnă pe umerii fragili ai elevilor este mult prea mare, comparativ cu generațiile de acum 3-5 ani.
Evident, părinții își doresc de la copil să obțină note bune pentru a-l ajuta în carieră, iar profesorii de la clasă o fac pentru orice școală/liceu trebuie să se înscrie în rigorile competiției instituționale.
Copiii se simt ai numănui – fiecare dintre părți trage de ei, programul lor este și așa foarte încărcat cu activități extracurriculare, materia este stufoasă, iar oboseala își va spune, cât de curând cuvântul.
Deși dorința de a încuraja performanța academică este înțeleasă și susținută de către toți cei implicați în procesul educațional (profesori și meditatori), este crucial pentru părinți să se întrebe cum această presiune exercitată asupra lor are efecte în ceea ce privește dezvoltarea profesională și bunăstarea generală a elevilor.
Presiunile venite din partea părinților
Unul dintre factorii principali care contribuie la starea de presiune de pe umerii elevilor este dorința părinților de a-și vedea copiii cu note foarte bune la școală. Dar să nu uităm – notele nu relevă întotdeauna cunoștințele!
Ca să-i ajute, multe familii fac eforturi pentru a-și trimite copiii la meditații, din dorința ca viitorul lor să fie diferit de posibilitățile pe care aceștia le-au avut în tinerețe. ”Încurajările” persistente și critica zilnică nu fac altceva decât să descurajeze elevul, care se va simți ”obligat” să obțină note mari pentru a-și mulțumi părinții, iar de aici până la stres, burnout și anxietate nu mai este decât un pas.
Presiunile din partea părinților cresc simțitor dacă elevul se află în clasa a VIII-a (când urmează Evaluarea Națională) sau într-a XII-a, la finalul căreia se va desfășura ”Examenul maturității”. Ei se tem că eșecul copiilor la examene le-ar putea afecta viitorul și își pun adesea propriile aspirații în spatele succesului academic al copiilor. De cealaltă parte, acest comportament le creează elevilor impresia că orice ar face nu vor fi suficient de buni și că nu au capacitatea de a satisface cerințele stricte ale părinților lor.
Presiunile din partea profesorilor de la școală
Inclusiv profesorii de la școală au un rol semnificativ în presiunea pe care elevii o resimt în ceea ce privește performanțele școlare la Limba și Literatura Română. Deși au cele mai bune intenții, modul în care interacționează cu aceștia aduce un impact negativ. Programul școlar mult prea încărcat, cu multe materii și teme pentru acasă, sunt principalii factori care le dăunează elevilor.
Presiunea din partea meditatorilor
Meditațiile sunt adesea considerate ca ”o resursă suplimentară” în pregătirea elevilor pentru examenele de Bacalaureat. Meditatorii sunt plătiți pentru a-și ajuta elevii să obțină rezultate cât mai bune, în cel mai scurt timp posibil.
Meditatorii se concentrează exclusiv pe obținerea notelor ridicate la examenele de Bacalaureat, ceea ce conduce la sentimentul că elevul trebuie să ”tocească” materia și informațiile prezentate în cadrul ședințelor, fără să înțeleagă în profunzime subiectul.
Cum ”traduc” elevii toate aceste presiuni?
Pentru că tot vorbim de Bacalaureat, un examen important care dictează admiterea la facultatea mult-dorită, presiunile pe care elevii le resimt în această perioadă nu fac altceva decât să le intensifice teama de eșec.
Astfel, mulți dintre elevii de clasa a XII-a ajung să se confrunte cu niveluri ridicate de stres și anxietate din cauza presiunii de a obține rezultate excelente. Nu de puține ori, ei ajung să se confrunte cu simptome ca insomnie, dureri de cap, stări de nervozitate și incapacitatea de a se concentra la studiu.
Evident, presiunea constantă pentru a obține cele mai bune note se traduce și prin scăderea încrederii în propriile forțe. Elevii pot încep să se simtă nesiguri pe abilitățile lor și să se pună în îndoială. Cu cât starea persistă, cu atât încrederea în propriile capacități și motivația de a învăța va scădea.
Rezolvarea? Meditațiile Global Learning oferite de profesorul cu peste 25 de ani de experiență, Denissa Bularda
Profesorul Denissa Gabriela Bularda s-a făcut remarcat printre părinți și copii, deopotrivă, pentru abordarea sa modernă și interactivă în predarea Limbii și a Literaturii Române – sub formă schematică.
Schematizarea contribuie la buna structurare a informațiilor, ceea ce îl face pe elev să înțeleagă și să rețină mai ușor conceptele cheie. O astfel de organizare a conținutului îi motivează pe liceeni să observe relațiile dintre elemente și cum se leagă acestea.
De cealaltă parte, schematizarea oferă o modalitate inovatoare de a transforma textul sau definițiile abstracte într-o reprezentare vizuală care facilitează înțelegerea și memorarea. Totuși, crearea unei astfel de scheme implică și o bună capacitate de sinteză și înțelegere din partea elevului.
De asemenea, eficacitatea predării sub formă de schemă depinde și de modul în care este realizată schema, de calitatea informațiilor incluse și de modul în care este prezentată. Iar profesorul Denissa Bularda, cu o vastă experiență în predare și numeroase cărți și culegeri scrise, le prezintă cât mai clar, concis și într-o manieră care să reflecte cu exactitate conținutul lecției.
Prezentarea schematică face apel la memoria vizuală
Ei bine, tinerii excelează la acest capitol! Datorită jocurilor de strategie pe care le îndrăgesc, mulți dintre elevi ajung să aibă o abilitate excepțională de a reține și recunoaște informațiile prezentate sub formă vizuală.
Atunci când o schemă este concepută în mod clar și atractiv, cu elemente vizuale și culori care evidențiază conceptele cheie sau relațiile dintre ele, acest lucru poate crește capacitatea de memorare.
Programul de meditații coordonat de Denissa Bularda propune o serie de module de recapitulare pe perioada verii, permițându-le elevilor să-și consolideze cunoștințele într-un cadru destins și să analizeze aprofundat materia studiată în timpul anului școlar. De exemplu, modulele axate pe gramatică și compoziție de text sunt create pentru a îmbunătăți competențele lingvistice ale elevilor, în timp ce modulele de limbi străine (engleză și germană) consolidează baza de gramatică și lexic.
Denissa Bularda susține că educația nu se rezumă doar la sesiunile de meditație online sau față-în-față organizate de Global Learning. Procesul de învățare implică și participarea la diferite cluburi educaționale, precum cel de analiză și dezbateri sau clubul de lectură în limba română, gândite să sprijine elevii în dezvoltarea capacităților de gândire critică, comunicare și analiză, vitale pentru succesul în viață.